torstai 13. joulukuuta 2012

Finska gammaldags julstjärnor



Psst..detta recept är hemligt! Jag har fått den av min mamma :) När du provar att göra julstjärnor med detta recept vill du aldrig med köpa färdig deg, så är det bara! :)

Recept för själva degen (ca. 100 st små julstjärnor):
1kg rumsvarmt smör
1kg vetemjöl ca 16dl
1tsk bakpulver
2dl grädde
1dl vatten
2 ägg

Blanda de torra ingredienserna med det mjuka smöret till en seg deg och sedan resten i den angivna ordningen. Jag använde en matberedare. Låt vila i kylen över natten. Kavla ut och in några gånger. Låt sedan degen vila i kylskåpet ett tag. När du börjar baka de så kavla inte för tunt, ca 5 mm.
15min/225grader


4 kommenttia:

  1. Tack för receptet :) Ikväll ska degen göras och imorgon bakar jag ut :)hihi kram ! Hur stora gjorde du stjärnorna ? Räcker det med en tsk plommonmarmelad på stjärna ? Är graderna i varmluftsugn ? Tack igen!

    /N

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei N!
      Jag gjorde de ca. 5x5cm stora och en tsk räcker gott och väl. Graderna är i vanlig ugn, i varmluftugn ca. 200 grader kan jag tänka mig :) Lycka till! Och skriv gärna hit hur du lyckas! Kram!

      Poista
  2. Nu är det färdigbakat !! Blev riktigt gott ! Tack för receptet ! Kram

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Det var kul o höra att de blev goda för själv tycker jag att de blir riktigt supergoda :) Kram

      Poista

Kiitos kommentistasi! :)